Sprzęt do panoram

udostępnij na...Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter

Przygodę z fotografią panoramiczną rozpoczynaliśmy od własnoręcznie skonstruowanej głowicy panoramicznej, lustrzanki Canon Eos 50 d, oraz (pożyczonego) obiektywu 18mm. Ta konfiguracja pozwoliła nam na wykonanie pierwszych zleceń jednak, aby praca stawała się łatwiejsza i przyjemniejsza potrzebne były inwestycje. Pierwszą był zakup  obiektywu typu “rybie oko'” o ogniskowej 8mm, co w połączeniu z aparatem o ekwiwalencie ogniskowej wynoszącym 1,6 dawało nam prawie 180 pola widzenia diagonalnie (po przekątnej). Zminimalizowało to liczbę ujęć potrzebnych do złożenia panoramy do 8 (6 w poziomie + nadir + zenit). Dokładność własnoręcznie złożonej głowicy pozostawiała wiele do życzenia, tak więc konieczny stał się zakup profesjonalnej głowicy panoramicznej firmy Fanotec (Nodal Ninja 5). Całość potrzebowała jeszcze super stabilnego, solidnego statywu. Wybór padł na Manfrotto z serii 290. Dźwięki otoczenia postanowiliśmy nagrywać (5-ciomikrofonowym, czterokanałowym) rejestratorem cyfrowym ZOOM H2n.

Tak skonfigurowanym sprzętem wykonaliśmy większość naszych zleceń, przyszła jednak pora na skok jakościowy, który przerósł nasze najśmielsze oczekiwania, a spowodowany był on przesiadką na lustrzankę typu pełna klatka tj. Canon Eos 6d. Obiektyw 8 mm, f3.5 zamieniliśmy na jaśniejszy, o bardzo dobrej optyce Sigma 15 mm f2.8. Pole widzenia nie zmieniło się, jednak jakość i rozdzielczość zdjęć poszła zdecydowanie w górę. Bardzo przydatnym i ułatwiającym pracę akcesorium stała się głowica poziomująca Manfrotto 438 dzięki której poziomowanie sprzętu stało się zdecydowanie łatwiejsze. W tworzeniu panoram sferycznych pomaga nam również szereg innych drobnych akcesoriów jak chociażby radiowy wyzwalacz migawki i in.